KURS FOR BARNEHAGEANSATTE

Jeg ønsker med dette kurset å TRYGGE og LØFTE barnehageansatte,-når barnehagen er bekymret for et barn og de ansatte er usikre på hvordan de skal gå videre, da kan jeg tilby veiledning og kurspakker. Mål et mitt er å trygge og løfte de ansatte. Som fagperson vet jeg at det føles godt å stå faglig rystet, før en står midt opp i en krevende situasjon!

Kurspakken vil bli tilpasset hver enkelt barnehage. Dere kan blant annet velge innehold fra følgende tema:

1: Samtaler med barn, en fasemodell, teknikker, åpne spørsmål, få barnet i tale, kommunikasjonsom åpner vs lukker.

2: Gråsone-saker: -barnehagen er bekymret, men er usikker på om en skal melde, ta dette opp med foreldrene eller begge deler. Hvordan komme videre? 

3: Rutiner for å melde: -når tar vi det opp/ikke opp med foreldre. Gjennomgang av egne rutiner.
 
4: Hvordan jobber barneverntjenesten: - info om saksgangen, -svar på innhenting av informasjon, -spør gjerne om samarbeidsmøte, -hvilke hjelpetiltak tilbyr barneverntjenesten

5: Foreldreveiledning: - hva er veiledning vs rådgivning? Hvilke foreldrestiler trenger rådgvining og hvilke trenger veiledning? 

6: Dokumentasjon i barnehagen: - hvordan dokumentere?, -dokumentasjon av egne vurderinger, -hvem i barnehagen dokumenterer?

7: Barn som er utsatt for vold: - hva viser de?/signaler, -skader etter vold, -hvordan avdekke?, hvordan dokumentere?,  -dokumentasjon av egne vurderinger, -hvem i barnehagen dokumenterer?

8: Barn som er utsatt for seksuelle overgrep: - hva viser de?/signaler, -skader etter overgrep, -hvordan avdekke?, hvordan dokumentere?,  -dokumentasjon av egne vurderinger, -hvem i barnehagen dokumenterer?

9: Trygge vs utrygge barn, utagering, traumer: - hva gjør barn trygge?, -signaler,
-dokumentasjon av egne observasjoner og vurderinger, -hvem i barnehagen dokumenterer?

10: Barneloven – Lov om barn og foreldre: -samværsrett, -barnets rettigheter, -rett til å få opplysninger.

11: Omsorgssvikt: -fysisk, psykisk, emosjonelt, seksuelt, vanskjøtsel. 

12: Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer: -Forhold som øker faren for at barn utvikler vansker, -forhold som minsker faren for at barn utvikler vansker.